« Terug naar de blog
Ergonomie

Voorkom pijn in de pols tijdens kantoorwerk

Elimineer pijn in de polsen, nek en schouders, of je nu vanuit huis werkt of weer op kantoor zit.

Na lange tijd thuis te hebben gewerkt, moeten we nu weer terug naar kantoor. Dat betekent ook dat de gebrekkige ergonomische oplossingen die ons leven lange tijd hebben beheerst, kunnen worden vervangen door permanente, goede oplossingen. Zo kunnen we pijn in pols, nek en schouders bij ons kantoorwerk voorkomen.

Nu we bezig zijn terug te keren naar wat normaal zou moeten zijn, na lange en onzekere tijden van thuiswerken, is het ook de tijd waarin we de juiste keuzes kunnen maken om pijn tijdens kantoorwerk te voorkomen.

Lees ook: Geen pijn meer met een verticale muis

Misschien moet je weer fulltime op kantoor gaan werken, eventueel in deeltijd thuis of zelfs in een geheel derde opstelling. Welke oplossing je ook gevonden hebt voor je werkplek, er kan nu iets gedaan worden aan de ergonomie. Want met de onzekere tijdshorizon die lange tijd de boventoon heeft gevoerd, hebben velen gewerkt waar het maar net mogelijk was. Aan de eettafel zonder extern toetsenbord en muis, want "het is maar tijdelijk".

Pijn en kantoorwerk

De meesten van ons hebben nu wel begrepen hoe we ergonomisch het beste zitten met een stoel aan een tafel. Maar goede ergonomie is meer dan dat. Dus als je nu je werkplek opnieuw moet inrichten, is dat een mooie gelegenheid om al je kantoorapparatuur onder de loep te nemen, zodat je pijn kunt voorkomen.

Het is je vast wel eens opgevallen dat je sneller pijn in je polsen en armen krijgt als je met je laptop op de bank hebt gelegen. Naast het feit dat we thuis vaak een slechtere werkhouding hebben, omdat onze huizen zelden optimaal zijn ingericht voor kantoorwerk, komt de pijn ook voort uit het feit dat we niet over de juiste apparatuur beschikken.

Maar al te vaak pakken we gewoon de laptop mee naar huis, en gebruiken het daarbij behorende toetsenbord en touchpad. Net zo makkelijk als het is, net zoveel pijn kan het veroorzaken als je op een laptop werkt.

Daarom zou je op zijn minst een externe, ergonomische muis moeten gebruiken als je op je laptop werkt. Maar behalve een externe muis moet je bij voorkeur ook een extern toetsenbord gebruiken, en een standaard zodat het scherm de juiste hoogte krijgt.

New call-to-action

Pijn in de polsen

Als we de hele dag achter een computer werken, betekent dat vaak dat we te veel zitten, en dat is slopend voor ons. We krijgen met name pijn in de nek, schouders en polsen. Daarom is het belangrijk dat bij een ergonomische werkplek niet alleen aandacht wordt besteed aan de tafel en de stoel, maar ook aan de muis en het toetsenbord.

Lees ook: Voorkom blessures en bespaar geld: het resultaat van een ergonomisch verantwoorde werkplek

Bij de juiste toetsenbord- en muisergonomie gaat het erom dat je een zo neutraal mogelijke handpositie kunt innemen als je werkt, zodat je niet overbelast raakt en dus geen pijn in je pols krijgt.

Om polspijn te voorkomen of te verlichten, moet je zowel de muis als het toetsenbord op de juiste manier gebruiken. Je toetsenbord moet een helling hebben die voorkomt dat je handen omhoog kantelen om te typen, en de muis moet bij voorkeur voor het lichaam gecentreerd zijn.

New call-to-actionAls je een gecentreerde muis gebruikt, in plaats van een traditionele muis, kun je overstrekken en overbelasting voorkomen. Ook omdat een gecentreerde muis met beide handen kan worden gebruikt.

 

Ergonomie

De voordelen van een gecentreerde muis

Ergonomie

Het verband tussen ziekteverzuim en ergonomie

Ergonomie

Hoe een gecentreerde muis je kan helpen ziekteverzuim terug te dringen