« Terug naar de blog
News

Toenemende pijn aan de duimzijde van je pols? Dan kan je last hebben van tendinitis.

tendinitis

Tendinitis, aandoening van de elleboogzenuw, carpaal tunnel syndroom en muisarm. Al deze aandoeningen hebben hun eigen naam, maar ze hebben allemaal gemeen dat het zowel moeilijk als pijnlijk kan zijn voor kantoormedewerkers om hiermee hun werk te doen.

Als je ooit pijn en een onaangenaam gevoel in je handen, armen, schouders of rug hebt gehad waardoor het moeilijk was om te werken, dan ben je zeker op zoek naar een manier om te voorkomen dat het nog eens gebeurt. Er is gelukkig veel dat je kunt doen.

Lees meer over tendinitis en muisarm en wat je er aan kunt doen in deze brochure.

 

Behandeling

Als je gediagnosticeerd bent met een blessure als gevolg van repeterende belasting, zullen de meeste chiropractors, fysiotherapeuten en artsen behandelingen aanbieden die de pijn kunnen verminderen, en in sommige gevallen de aandoening kunnen verhelpen. Maar soms zijn de behandelingen lang en uitgebreid en in de tussentijd kan het pijnlijk zijn om je werk uit te doen. In dergelijke gevallen kan het een goed idee zijn om eens te kijken naar de kantoorhulpmiddelen die je tot je beschikking hebt. Het kan zijn dat je hulp nodig hebt bij het opzetten van je werkplek en bij het kiezen van de producten die je kunnen helpen de delen van je lichaam te ontlasten die overbelast zijn geraakt.

Lees hier meer over goede ergonomie op kantoor.

 

Oefeningen

Het doen van speciale oefeningen kan een goede manier zijn om je spieren te ontspannen en te versterken. Deze oefeningen zullen variëren, afhankelijk van de spieren die overbelast zijn geraakt. De meeste fysiotherapeuten beschikken over tal van oefeningen waar je baat bij zou kunnen hebben.

 

Bekijk nog wat meer oefeningen op de BeActive afspeellijst op ons Youtube-kanaal.

 

Preventie

Als je pijn en klachten gerelateerd aan kantoorwerk wilt voorkomen, raden we je aan om na te denken over de hulpmiddelen die je gebruikt, inclusief de inrichting van je werkruimte en je werkplek.

Je kunt ook de blogpost "Wat is het verband tussen werkomgeving, werkvloer en werkplek - en waarom zijn al deze zaken belangrijk bij het verbeteren van de werkomgeving" lezen

Het kan een uitdaging zijn om je thuiskantoor op een ergonomisch correcte manier in te richten, maar er zijn enkele goede aanbevelingen voor wat je kunt doen.

  • Let op hoe lang je in dezelfde positie blijft
  • Verander je houding gedurende de dag (wissel van stoel of tafel, gebruik een andere muis)
  • Ga af en toe even weg van de computer. Loop bijvoorbeeld rond of ga op de bank zitten tijdens telefoongesprekken.

 

Hulpmiddelen

Muizen en toetsenborden behoren aantoonbaar tot de belangrijkste oorzaken van pijn en overbelastingsletsels voor kantoormedewerkers. Ook al heb je misschien geen problemen ondervonden bij het uitvoeren van repetitieve werkzaamheden, dan nog helpt een ergonomische muis bij het voorkomen van overbelastingsblessures en spanningen die na verloop van tijd problemen kunnen veroorzaken.

De RollerMouse is een gecentreerde muis die is ontwikkeld in samenwerking met ergonomische experts met de bedoeling om je in staat te stellen te werken op een manier die voor je lichaam het beste is. Met de RollerMouse in een gecentreerde positie voor het toetsenbord wordt je automatisch in een ergonomische werkhouding geplaatst. Dit voorkomt het soort overstrekking en verdraaiing dat je kent van het werken met een traditionele muis. Wanneer je een RollerMouse gebruikt, gebruik je een hulpmiddel waarmee je beide handen in een neutrale en ontspannen positie dicht bij je lichaam kunt gebruiken. Je vermijdt de onnatuurlijke greep op de muis en in plaats daarvan verdeel je de belasting gelijkmatig over je handen.

Lees hier meer over ons aanbod van gecentreerde muizen.

Zelfs als je met een traditionele eenhandige muis werkt, zijn er dingen die je kunt doen om het risico op overbelastingsletsel tot een minimum te beperken. Om overbelasting en ongemak te voorkomen, is het belangrijk dat je muis perfect in je hand past en optimale ondersteuning en comfort biedt. Je grip moet ontspannen zijn, zodat je je vingers niet te veel buigt, omdat dit je hand en pols overmatig kan belasten, wat dan weer kan leiden tot blessures als gevolg van de muis. Vooral bij een eenhandige muis, waarbij je dezelfde hand gebruikt om al het werk met de muis te doen, is het belangrijk dat de muis goed past en een soort van variatie biedt.

Lees hier meer over onze eenhandige muis.

 

Insider

Verticale muizen: andere grip, dezelfde houding

News

Marketing rocksterren, baanbrekers in de sociale media en coördinatie medewerkers kunnen ook een vriend nodig hebben