« Terug naar de blog
Ergonomie

Toenemende pijn aan de duimzijde van je pols? Misschien heb je last van tendinitis

Tendinitis

Tendinitis, een aandoening van de elleboogzenuw, het carpaletunnelsyndroom, een muisarm... Al deze aandoeningen hebben hun eigen naam, maar ze hebben met elkaar gemeen dat het hiermee moeilijk en pijnlijk voor kantoormedewerkers wordt om hun werk te doen.

Als je ooit pijn en een onaangenaam gevoel in je handen, armen, schouders of rug hebt gehad, waardoor het moeilijk was om te werken, dan ben je zeker op zoek naar een manier om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Gelukkig is er veel dat je kunt doen.

Lees meer over tendinitis en muisarm en wat je er aan kunt doen in deze brochure.

New call-to-action

Behandeling

Als je gediagnosticeerd bent met een blessure als gevolg van repeterende belasting, zullen de meeste chiropractors, fysiotherapeuten en artsen je een behandeling aanbieden die de pijn kan verminderen, en in sommige gevallen de aandoening kan verhelpen.

Maar soms is het behandeltraject lang en uitgebreid en is het in de tussentijd pijnlijk om je werk te blijven uitvoeren. In zo'n geval is het een goed idee om de kantoorhulpmiddelen waarmee je werkt onder de loep te nemen.

Misschien heb je hulp nodig bij het op een juiste manier inrichten van je werkplek en het kiezen van hulpmiddelen die je kunnen helpen om de overbelaste delen van je lichaam te ontlasten.

Lees hier meer over goede ergonomie op kantoor.

Oefeningen

Het doen van speciale oefeningen kan een goede manier zijn om je spieren te ontspannen en te versterken. Deze oefeningen zullen variëren, afhankelijk van de spieren die overbelast zijn geraakt. De meeste fysiotherapeuten beschikken over een tal van oefeningen waar je baat bij kan hebben.

 

Bekijk nog wat meer oefeningen op de BeActive afspeellijst op ons Youtube-kanaal.

Preventie

Als je pijn en klachten gerelateerd aan kantoorwerk wilt voorkomen, is ons advies om na te gaan welke hulpmiddelen je gebruikt, inclusief de inrichting van je werkruimte en je werkplek.

Je kunt ook de blogpost "Wat is het verband tussen werkomgeving, werkvloer en werkplek - en waarom zijn al deze zaken belangrijk bij het verbeteren van de werkomgeving" lezen

Het kan een uitdaging zijn om je thuiswerkplek op een ergonomisch correcte manier in te richten, maar deze aanbevelingen kunnen je op weg helpen:

  • Let op hoe lang je in dezelfde positie blijft werken
  • Verander je houding gedurende de dag (wissel van stoel of tafel, gebruik een andere muis)
  • Ga af en toe even weg van de computer. Loop bijvoorbeeld rond of ga op de bank zitten tijdens telefoongesprekken.

 

Hulpmiddelen

Muizen en toetsenborden zijn aantoonbaar de belangrijkste oorzakers van pijn en overbelasting bij kantoormedewerkers. Al ervaar je nu misschien nog geen last bij het uitvoeren van repetitieve werkzaamheden, dan nog helpt een ergonomische muis bij het voorkomen van overbelastingsblessures en spanning die na verloop van tijd problemen kunnen veroorzaken.

De RollerMouse is een gecentreerde muis die ontwikkeld is in samenwerking met ergonomische experts. Deze muis stelt je in staat om te werken op een manier die voor jouw lichaam het beste is.

Met de RollerMouse in een gecentreerde positie voor je toetsenbord plaats je je lichaam automatisch in een ergonomische werkhouding. Dit voorkomt het soort overstrekking en verdraaiing dat je kent van het werken met een traditionele muis.

Wanneer je een RollerMouse gebruikt, gebruik je een hulpmiddel waarmee je beide handen zich in een neutrale en ontspannen positie dicht bij je lichaam bevinden. Je vermijdt zo de onnatuurlijke greep op de muis. In plaats daarvan verdeel je de belasting gelijkmatig over je handen.

Lees hier meer over ons aanbod van gecentreerde muizen.

Zelfs als je met een traditionele eenhandige muis werkt, zijn er dingen die je kunt doen om het risico op overbelasting tot een minimum te beperken.

Om overbelasting en ongemak te voorkomen, is het belangrijk dat je muis perfect in je hand past en optimale ondersteuning en comfort biedt. Je grip moet ontspannen zijn zodat je je vingers niet te veel buigt, omdat dit je hand en je pols overmatig kan belasten. En dat kan weer leiden tot blessures. Vooral bij een eenhandige muis, waarbij je dezelfde hand gebruikt om al het muiswerk te doen, is het belangrijk dat de muis goed past en variatie enigszins mogelijk maakt.

Lees hier meer over onze eenhandige muis.

 

Ergonomie

Thuiswerken: dit zijn de regels die je moet weten

Ergonomie

De voordelen van een gecentreerde muis

Ergonomie

Het verband tussen ziekteverzuim en ergonomie