« Terug naar de blog
Ergonomie

RSI: Tenniselleboog (laterale epicondylitis)

Tenniselleboog: RSI

Een tenniselleboog blijkt niet alleen voorbehouden aan de Serena Williams' van deze wereld. Je hoeft geen liefhebber van tennis, squash of badminton te zijn om een hinderlijke pijn in je elleboog te ervaren die het uitvoeren van dagelijkse activiteiten bijna onmogelijk maakt. Het enige wat je nodig hebt is een baan waarin je constante, repetitieve bewegingen maakt die de pezen van je onderarm overbelasten. Dit geldt helaas voor vrijwel iedereen die op kantoor werkt.

 

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog, die medisch bekend staat als laterale epicondylitis, wordt geclassificeerd als een vorm van RSI (Repetitive Strain Injury).

Zoals de naam al doet vermoeden worden RSI's veroorzaakt door repetitieve bewegingen. Er is veelal sprake van op werkplekken waar werknemers het grootste deel van hun werkdag dezelfde taak of bewegingen uitvoeren.

De oorzaak van een tenniselleboog is het herhaaldelijk samentrekken van de spieren van de onderarm die je gebruikt om je hand en pols recht te trekken en op te heffen. De herhaalde bewegingen en de druk op het weefsel kunnen leiden tot een reeks kleine scheurtjes in de pezen waarmee de onderarmspieren aan het benige uitsteeksel aan de buitenkant van je elleboog vastzitten.

Werk jij op kantoor? Neem dan even de tijd en kijk naar je muis. Ligt hij rechts of links van je toetsenbord? Waarschijnlijk wel. Pak nu met je hand je muis vast, beweeg hem een beetje heen en weer en breng 'm dan terug naar je toetsenbord. Makkelijk toch

Helaas zijn dit de herhalende bewegingen die ervoor kunnen zorgen dat je een tenniselleboog ontwikkelt. Geen paniek. Gelukkig ontwikkelen de symptomen van een tenniselleboog zich in de loop van weken of maanden tijd. Als je er vroeg bij bent zijn de symptomen gemakkelijk te verhelpen.

Wat zijn de symptomen?

De symptomen van een tenniselleboog zijn eenvoudig te herkennen en gemakkelijk op te lossen als je er iets aan doet.

  • Pijn of een branderig gevoel aan de buitenkant van je elleboog.
  • Zwakke grijpkracht.
  • Pijn die van je elleboog naar je onderarm kruipt
  • Onvermogen om activiteiten uit te voeren zoals een deurknop omdraaien, een koffiekopje vasthouden, etc.
  • Soms kan elleboogpijn van de ene op de andere dag optreden.

Dit klinkt allemaal behoorlijk vervelend. Vooral als het zover is gekomen dat het uitvoeren van je dagelijkse taken bijna onmogelijk is. Laten we eens kijken naar de veelvoorkomende oorzaken van een tenniselleboog, zodat je weet hoe je deze blessure kunt voorkomen.

Waardoor wordt een tenniselleboog veroorzaakt?

Er zijn een paar activiteiten die een tennisarm sneller lijken te veroorzaken. Sommige zijn werkgerelateerd; andere zijn recreatief. Het enige wat ze gemeen hebben is dat de onderarm tijdens deze activiteiten altijd overbelast wordt.

  • Koken en het gebruiken van messen om voedsel te bereiden
  • Schilderen
  • Tennis en andere racketsporten (goh!)
  • Herhaaldelijk gebruik van handgereedschap (scharen, schroevendraaiers, enz.)
  • Intensief gebruik van een computermuis gedurende langere perioden

Wat moet je doen als je symptomen voelt

  • Rusten: Zorg ervoor dat je het aantal taken of activiteiten die het probleem in de eerste plaats veroorzaken vermindert. Dit is veel eenvoudiger te bereiken bij recreatieve activiteiten; soms is dit onmogelijk op het werk.
  • Medicatie: acetaminophen of ontstekingsremmende medicijnen (zoals ibuprofen) kunnen helpen om de pijn en zwelling te verminderen.
  • Fysiotherapie: specifieke oefeningen zijn nuttig om de spieren van je onderarm te versterken. Je therapeut kan ook echografie, ijsmassage of spierstimulerende technieken toepassen om de genezing van de spieren te verbeteren.
  • Apparatuur: voor kantoormedewerkers met een tenniselleboog kan zoiets eenvoudigs als het veranderen van hun muis het verschil betekenen tussen je voelen alsof je de afgelopen tien jaar op Wimbledon hebt gespeeld en het comfortabel zitten op je werkplek.

De Contour RollerMouse

Deze muis is ontworpen om je in een "neutrale" houding te zetten. Elk RollerMouse-model gebruik je voor het toetsenbord en zorgt ervoor dat je ellebogen aan de zijkant van je lichaam blijven, met je armen recht vooruit. Met de Contour RollerMouse hoef je niet meer te reiken naar een traditionele computermuis zodat je de situaties kunt vermijden die pijn van tennisellebogen kunnen veroorzaken of verergeren.

Klik hier om een RollerMouse 14 dagen GRATIS uit te proberen!

 

Ergonomie

Thuiswerken: dit zijn de regels die je moet weten

Ergonomie

De voordelen van een gecentreerde muis

Ergonomie

Het verband tussen ziekteverzuim en ergonomie