« Terug naar de blog
News

RSI: Tenniselleboog (laterale epicondylitis)

Het blijkt dat een tenniselleboog niet alleen is voorbehouden aan de Serena Williams' van deze wereld. Je hoeft geen liefhebber van tennis, squash, badminton of zelfs racquetball te zijn om een hinderlijke pijn in je elleboog te krijgen die het uitvoeren van dagelijkse activiteiten bijna onmogelijk maakt. Het enige wat je nodig hebt is een baan die constante, repetitieve bewegingen vereist, die de pezen van de onderarm overbelasten. Helaas voor degenen die op kantoor werken, geldt dit voor vrijwel iedereen.

 

Wat is een tenniselleboog

Een tenniselleboog, die medisch bekend staat als laterale epicondylitis, wordt geclassificeerd als een vorm van RSI (Repetitive Strain Injury). Zoals de naam al doet vermoeden, worden RSI's veroorzaakt door repetitieve bewegingen en komen ze meestal voor op werkplekken waar werknemers het grootste deel van de werkdag dezelfde taak of beweging uitvoeren. De oorzaak van een tenniselleboog is het herhaaldelijk samentrekken van de spieren van de onderarm die je gebruikt om je hand en pols recht te trekken en op te heffen. De herhaalde bewegingen en de druk op het weefsel kunnen leiden tot een reeks kleine scheurtjes in de pezen waarmee de onderarmspieren aan het benige uitsteeksel aan de buitenkant van je elleboog vastzitten. Voor degenen onder jullie op kantoor, neem even de tijd en kijk naar je muis. Ligt hij rechts of links van je toetsenbord? Ik wed een van de twee. Pak nu met je hand je muis vast, beweeg hem een beetje heen en weer, en breng hem dan terug naar je toetsenbord. Makkelijk toch? Helaas zijn dit de herhalende bewegingen die ervoor kunnen zorgen dat je een tenniselleboog ontwikkelt. Geen paniek. Gelukkig ontwikkelen de symptomen van een tenniselleboog zich langzaam in de loop van weken of maanden, en als je er vroeg bij bent, zijn ze gemakkelijk te verhelpen.

 

Wat zijn de symptomen?

De symptomen van een tenniselleboog zijn eenvoudig te herkennen en gemakkelijk op te lossen als je er iets aan doet.

  • Pijn of een branderig gevoel aan de buitenkant van je elleboog.
  • Zwakke grijpkracht.
  • Pijn die van de elleboog naar de onderarm kruipt
  • Onvermogen om activiteiten uit te voeren zoals een deurknop omdraaien, een koffiekopje vasthouden, enz.
  • Soms kan elleboogpijn van de ene op de andere dag optreden.

Dat klinkt allemaal behoorlijk vervelend, vooral als het zover komt dat het uitvoeren van dagelijkse taken bijna onmogelijk wordt. Laten we eens kijken naar de veelvoorkomende oorzaken van een tenniselleboog, zodat je weet hoe je het kunt voorkomen.

 

Waardoor wordt een tenniselleboog veroorzaakt?

Er zijn een paar activiteiten die een tennisarm sneller lijken te veroorzaken. Sommige zijn werkgerelateerd, andere zijn recreatief, het enige wat ze gemeen hebben is dat de onderarm altijd overbelast wordt.

  • Koken en het gebruiken van messen om voedsel te bereiden
  • Schilderen
  • Tennis en andere racketsporten (goh!)
  • Herhaaldelijk gebruik van handgereedschap (scharen, schroevendraaiers, enz.)
  • Intensief gebruik van de computermuis gedurende langere perioden

 

Wat moet je doen als je symptomen voelt

  • Rusten: Zorg ervoor dat je probeert het aantal taken of activiteiten die het probleem in de eerste plaats veroorzaken te verminderen. Dit is veel eenvoudiger te bereiken bij recreatieve activiteiten, soms is dit onmogelijk op het werk.
  • Medicatie: acetaminophen of ontstekingsremmende medicijnen (zoals ibuprofen) kunnen worden ingenomen om de pijn en zwelling te helpen verminderen.
  • Fysiotherapie: specifieke oefeningen zijn nuttig om de spieren van de onderarm te versterken. Je therapeut kan ook echografie, ijsmassage of spierstimulerende technieken toepassen om de genezing van de spieren te verbeteren.
  • Apparatuur: voor mensen met een tenniselleboog op kantoor kan iets eenvoudigs als het veranderen van de gebruikte muis het verschil betekenen tussen je voelen alsof je de afgelopen tien jaar op Wimbledon hebt gespeeld en het comfortabel zitten op je werkplek.

 

De Contour RollerMouse

Ontworpen om je in een "neutrale" houding te zetten, bevindt elk RollerMouse model zich voor het toetsenbord, en zorgt ervoor dat de ellebogen aan de zijkant blijven, met de armen recht vooruit. Met de Contour RollerMouse hoef je niet meer te reiken naar een traditionele computermuis, zodat je de situaties kunt vermijden die pijn van tennisellebogen kunnen veroorzaken of verergeren.

Klik hier om een RollerMouse 14 dagen GRATIS uit te proberen!

 

News

RSI: Carpale Tunnel & Polspijn

Insider

Oefeningen kunnen helpen RSI te voorkomen en te verlichten