« Terug naar de blog
Insider

Kent u de regels voor het thuiskantoor anno 2020?

Kent u de regels voor het thuiskantoor anno 2020?

We weten allemaal dat het thuiskantoor geen nieuwe uitvinding is. Toch is het in 2020 een belangrijk onderdeel geworden van het leven van veel mensen en heeft het in vrijwel elke woning een plekje gevonden. Het is niet langer een concept dat uitsluitend relevant is voor zelfstandigen. Nu hebben ook gewone werknemers te maken met het feit dat hun thuiskantoor enige ruimte in het eigen huis in beslag neemt, of dat het aan de juiste ruimte ontbreekt. Dat kan een uitdaging zijn als de ruimte krap is, en het niet alleen een tijdelijke oplossing is.

Er worden ook eisen gesteld aan de ergonomie op de thuiswerkplek

Als uw reguliere kantoorruimte op de juiste manier is ingericht met goede ergonomische hulpmiddelen, is het als zodanig geen probleem als u een dag of twee per maand van huis uit werkt, zelfs als uw hulpmiddelen thuis schaars zijn. Als u echter wel een afspraak maakt met uw werkgever over voltijds of deeltijds thuiswerken op een niet-tijdelijke basis, gelden voor het thuiskantoor dezelfde eisen als voor het kantoor op uw werkplek. Dit betekent dat uw werkgever moet zorgen voor de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van zijn thuiswerkers. Dat houdt onder meer in dat er een werkplekbeoordeling van alle gebruikers van beeldschermen moet worden geregeld. Werknemers hebben echter ook een aantal taken, wat meestal betekent dat u degene bent die de risicobeoordeling uitvoert met begeleiding van uw werkgever.

 Lees hier meer over de Nederlandse wetgeving op het gebied van thuiswerk

 Wij van Contour Design presenteren hier ons idee over hoe het thuiskantoor in 2020 ontworpen moet worden.

  • Het meubilair moet geschikt zijn voor de werkzaamheden. Veel mensen werken aan de eettafel, wat goed kan functioneren als er genoeg ruimte is voor al uw IT-apparatuur en er ruimte is voor uw benen onder de tafel. U kunt het probleem van het niet in hoogte verstelbaar zijn omzeilen door af en toe op te staan en bijvoorbeeld uw laptop op een paar boeken of een strijkplank te plaatsen. Het is echter wel verstandig om een stoel te hebben die in verschillende standen kan worden ingesteld. Als u die niet heeft, is het sleutelwoord nog steeds variatie en moet u daarom overdag enkele keren van stoel wisselen
  • U heeft vooral goed werkend licht nodig, daglicht is heel belangrijk, maar het mag niet verblinden. Investeer in een goede bureaulamp met dimmer indien nodig
  • Zorg ervoor dat u overdag ventileert, zodat er voldoende zuurstof in uw thuiskantoor beschikbaar is
  • Als uw primaire werkinstrument een computer is, zijn er verschillende dingen waar u zich bewust van moet zijn. Heeft u een extern beeldscherm, een extern toetsenbord en een externe muis? Zo niet, vraag dan eerst aan uw werkgever of hij deze beschikbaar kan stellen. Van de drie zijn het toetsenbord en de muis het belangrijkst, omdat u bijvoorbeeld met wat dikke boeken of een laptopstandaard uw laptopscherm op ooghoogte kunt brengen. Op die manier ontlast u uw nek en schouders door minder naar beneden te kijken. Een extern toetsenbord en een externe muis zijn echter een must, omdat uw handen en armen veel te schuin zullen staan als uw laptop op ooghoogte staat. En om het totaalplaatje van de ergonomische thuiswerkplek echt compleet te maken, zou u kunnen denken aan een gecentreerde muis. Dit ontlast uw gebruikelijke "muisarm", omdat u de muis met beide handen voor uw lichaam kunt gebruiken. Een RollerMouseRed is verkrijgbaar in een draadloze versie die het gemakkelijk maakt om de muis van en naar kantoor te vervoeren

Wilt u een Rollermouse Travel Kit voor uw thuiskantoor uitproberen?

Financiële wetgeving inzake het thuiskantoor

Niet alleen op het gebied van gezondheid, veiligheid en ergonomie zijn er belangrijke regels met betrekking tot thuiswerken. Er kunnen ook financiële voordelen zijn die u nog niet hebt meegenomen in uw economische berekeningen nadat u thuis bent gaan werken.

En voor dit onderwerp hebben we ook een aantal tips verzameld:

  • Als u regelmatig van thuis uit moet werken, kunt u aan uw werkgever een vergoeding vragen voor de extra kosten voor gas en elektriciteit. Ook voor wat betreft telefoon en internetkosten zou uw werkgever een vergoeding kunnen geven
  • Werkgevers kunnen belastingvrije middelen geven om thuiswerken mogelijk te maken. De werkgever kan het materiaal kosteloos ter beschikking stellen. Wanneer de werknemer stopt met de baan moeten de spullen ingeleverd worden
  • Heeft de werknemer geen ruimte voor een werkplek in huis, maar kan hij ook niet naar kantoor komen? Dan kan de werkgever een flexwerkplek ter beschikking stellen. Deze ruimte moet voldoen aan de arbo-eisen en de werkgever betaalt een bedrag per dag, week of maand voor het gebruik van de ruimte. De werkgever kan de bedrijfskosten van de belasting aftrekken

Al met al zijn er in feite een aantal regels en eisen waarmee rekening moet worden gehouden bij het opzetten van een thuiskantoor, zowel fysiek als financieel. Rekening houden met beide aspecten kan uiteindelijk een vrij positief effect hebben op uw werk. Nu moeten we allemaal even wennen aan het nieuwe, normale leven van alledag.

News

Toenemende pijn aan de duimzijde van je pols? Dan kan je last hebben van tendinitis.

Insider

Verticale muizen: andere grip, dezelfde houding