« Terug naar de blog
News

Hoe kan ik … Vijf eenvoudige stappen voor een gevarieerde werkdag

Conceptual image of businessteam working cohesively. Interaction and unity

Heb je in de loop van de dag last van ongemak of misschien zelfs pijn? Het is best mogelijk dat dit veroorzaakt wordt door een statische werkhouding. Lees verder en ontdek hoe je met vijf eenvoudige tips meer variatie kunt aanbrengen in je werkdag.

1. Walk and talk

Als je voor een vergadering geen hulpmiddelen nodig hebt waarvoor je om de tafel moet gaan zitten (zoals een diavoorstelling of een post-it brainstormsessie), houd de vergadering dan wandelend en misschien zelfs buiten. Lichaamsbeweging zorgt voor variatie en is een welkome afwisseling als je vooral zittend werk doet. Ook je hersenen hebben hopelijk baat bij wat frisse lucht. Variatie van omgeving en lichaamsbeweging kunnen je helpen om tijdens deze vergadering “buiten het kader” te denken. Het kan je ook helpen je beter te concentreren als je weer achter je bureau zit.

Walk-and-TalkVoer telefoongesprekken wandelend en lever een bericht persoonlijk bij een collega af in plaats van hem of haar een mail te sturen. Als je collega op een andere etage zit, is dat een uitgelezen kans om je lichaam wat te ontspanning te geven en misschien zelfs je hartslag even wat te verhogen. Als je na vele uren ingespannen werken moe begint te worden, kan wat geestelijke en lichamelijke afwisseling je helpen om je weer beter te concentreren.

Lees de artikelen van de Britse nationale gezondheidsdienst NHS over meer lichaamsbeweging.

 

2. Nodigt je werkplek uit tot bewegen?

Het concept "workplace nudging” houdt in dat mensen een duwtje in de goede richting krijgen, zodat ze hun gedrag veranderen. Voor kantoormedewerkers betekent dit meer variatie en beweging in hun werk aanbrengen door het op een bepaalde manier te organiseren. Zo kun je bijvoorbeeld de printer, de prullenbak of de koffieautomaat aan de andere kant van het kantoor neerzetten, zodat je in beweging moet komen om ze te gebruiken. Je kunt ook een bordje bij de lift ophangen om mensen aan te moedigen de trap te nemen. Vraag je baas om in de keuken een paar fitnessbanden of yogamatten neer te leggen en organiseer een wedstrijd om te kijken wie op de afdeling een bepaald doel het eerst bereikt.

 

3. Doe oefeningen

Doe-oefeningenLaat het alarm van je telefoon elke drie uur afgaan. Doe dan een aantal vaste oefeningen, bijvoorbeeld een gevarieerd programma waarbij je verschillende spiergroepen en gewrichten traint. Twee minuten bewegen is genoeg om de ontspanning te bereiken die nodig is om pijn en ongemak te voorkomen. Het belangrijkste is dat je in de loop van de dag een aantal malen in beweging komt.

Uit deze video kun je inspiratie halen voor oefeningen die je kunt doen: De tien beste rekoefeningen voor kantoormedewerkers

 

4. Werkhouding

Als je op je werk de gelegenheid hebt om iets anders te gebruiken dan een bureaustoel, maak daar dan gebruik van. Als je bijvoorbeeld op een pilatesbal of een balansstoel zit, activeer je op een natuurlijke manier bepaalde spieren die je niet gebruikt als je achterovergeleund op je bureaustoel zit. Door je spieren en gewrichten te activeren voorkom je of verlicht je spanningen en pijn.

WekhoudingAls je geen andere alternatieven hebt dan een bureaustoel, helpt het ook om de instellingen daarvan te variëren. Onderzoek eens de verschillende functies van je stoel. Afhankelijk van het type stoel kun je waarschijnlijk zowel de hoogte, de hoek als de stand van de verschillende delen instellen.

Als je bureau in hoogte verstelbaar is, maak daar dan ook gebruik van om variatie aan te brengen in je werkdag. Zet je bureau bijvoorbeeld in een hogere stand als je gaat lunchen of aan het einde van de dag. Zo word je automatisch gedwongen om staand verder te werken als je weer terugkomt bij je bureau.

 

5. Gebruik je opdrachten om variatie te creëren

Als je een lange tekst moet lezen, print hem dan uit en lees hem op de bank. Als je gaat brainstormen over een nieuw idee, neem dan pen en papier mee naar de keuken en ga op een barkruk zitten. Als je meerdere (telefoon)gesprekken moet voeren in de loop van de dag, ga dan eens na hoeveel daarvan je wandelend kunt voeren. Je kunt ook een afspraak maken met jezelf dat je elke keer even opstaat als je een bepaalde handeling verricht, bijvoorbeeld als je een email hebt gelezen. Met deze methoden bereik je zowel afwisseling in je werkhouding als variatie van omgeving, en dat bevordert je lichamelijke en geestelijke prestaties.

Hier vind je meer informatie over ergonomische risico’s van alledag

Er zijn heel wat manieren om meer te bewegen en om variatie aan te brengen in je werk als je vooral zittend werk doet. Wees creatief en gun jezelf een werkdag zonder pijn.

Veel succes bij het creëren van je eigen variatie!

Insider

Terug naar kantoor in 2021? Hier zijn acht dingen die veranderd zullen zijn

Werkomgeving

Klaar voor de hybride werkplek?

Ergonomie

Ergonomie op kantoor: Hoe je het op de agenda zet