« Terug naar de blog
Insider

Heeft u ook last van pijn en een zeurend gevoel in armen en schouders?

Muisarm

Meer dan de helft van de werkende Nederlanders heeft door hun werk met de computer wel eens last van muispijn ervaren.

Helaas is ook gebleken dat een strak schema en stress de muispijn kunnen verergeren, wat zich meestal uit in pijn of ongemak in de nek, schouders, armen en handen. Het probleem van muispijn komt niet alleen in Nederland voor. De Repetitive Strain Injury (RSI) Bewustwordingsdag geeft aan het probleem van de muisarm bekendheid in de hele wereld. De dag wordt voor de 20e keer gehouden op 29 februari 2020.

De symptomen van een muisarm variëren van licht tot ernstig en omvatten vaak een of meer van volgende klachten: pijn, zeurend gevoel, stijfheid, kloppen, tintelingen, verdoofdheid, zwakte en kramp.

Bij Contour hechten we veel waarde aan het welzijn van kantoormedewerkers. Daarom hebben we ervoor gekozen om de muisarm - RSI - gedurende de hele maand februari onder de aandacht te brengen.

 

Hoe voorkom je muisarm en overbelasting

Artsen raden aan om maximaal vier uur per dag voor de computer te zitten. De overgrote meerderheid van de mensen overschrijdt deze limiet echter en daarom is het belangrijk om zich te concentreren op het voorkomen van klachten door overbelasting. In dit opzicht is variatie een belangrijke factor, net zoals ergonomisch correcte arbeidsmiddelen een grote rol spelen, als we muisarm en klachten door overbelasting willen voorkomen.

 

Variatie is een van de beste tips

Denk na over je houding en varieer deze vaak. Het is beter om te variëren tussen tien slechte houdingen dan de hele dag in dezelfde goede houding te zitten. Als u een in hoogte verstelbare tafel heeft, vergeet dan niet deze te gebruiken. Zorg ervoor dat u gedurende de dag regelmatig rechtop gaat staan. Doe hetzelfde met uw stoel. Verander indien mogelijk af en toe van stoel.

Niemand zou langer dan 1 tot 2 uur voor het scherm moeten zitten. Neem kleine pauzes van de computer. Sta op en loop rond. Doe een paar keer per dag rekoefeningen. Zorg ervoor dat u goed achterover leunt in uw stoel en haal uw handen een minuut of twee van het toetsenbord. Er zijn veel mogelijkheden om te variëren. Het enige wat u hoeft te doen is op te staan en een paar minuten afstand te nemen van uw bureaustoel en bureau.

 

Ergonomische arbeidsmiddelen ter voorkoming van klachten door overbelasting

Om klachten door overbelasting te voorkomen, is het belangrijk dat u uw werkplek op een manier organiseert die goed bij u past. Velen hebben al een verstandig ingerichte werkplek met bijvoorbeeld een in hoogte verstelbare tafel en een goede stoel die ook nog eens kan worden versteld. Maar het is net zo belangrijk om ergonomisch correcte computerapparatuur aan te schaffen, zoals een gecentreerde muis die zorgt voor afwisseling en het lichaam minder belast dan een traditionele muis.

Met voorgeprogrammeerde knoppen en een roller bar elimineert RollerMouse de repeterende bewegingen die pijn in uw nek, schouders, ellebogen en polsen kunnen veroorzaken. Tegelijkertijd kunt u beide handen in een neutrale en ontspannen positie dicht bij uw lichaam gebruiken. Dit stelt u in staat om de belasting gelijkelijk over uw handen te verdelen.

Bij Contour Design kunt u een van onze ergonomische muizen 14 dagen lang gratis en geheel vrijblijvend uitproberen. Kies uit een van onze gecentreerde modellen: RollerMouse Rood, Free3 of Pro3.

Lees meer over de RollerMouse en probeer het hier gratis uit.

News

De RollerMouse is als een kinderei voor architecten

Insider

Hoe maak je de overgang van een Hollywoodfilm naar het dagelijks leven?