« Terug naar de blog
Ergonomie

Ergonomie op kantoor: Hoe je het op de agenda zet

Het vermindert het ziekteverzuim en zorgt voor een betere werkomgeving.

Voorkomen is beter dan genezen. In feite is het het beste om ergonomie op de agenda te zetten voordat er problemen ontstaan. Een goede werkhouding en uitrusting zijn niet alleen belangrijk bij het tillen van zware voorwerpen – ze zijn net zo belangrijk bij zittend werk.

Ergonomie zal waarschijnlijk niet het coolste onderwerp zijn dat je ooit zult behandelen. Misschien omdat het een beetje doet denken aan al die keren dat je moeder zei dat je goed moest zitten, je rug recht moest houden, en buiten moest gaan spelen in plaats van achter de computer te gaan zitten. Want instinctief wil je gewoon niet dat je moeder gelijk heeft.

Maar ze had gelijk. En om die reden – en een aantal andere – moet je ergonomie op kantoor op de agenda zetten.

Lees ook: Voorkom pijn in de pols tijdens kantoorwerk

Ergonomie op kantoor is een gezamenlijk project

Ergonomie op kantoor moet een gezamenlijk project zijn voor de hele werkplek. Iedereen moet er deel van uitmaken, zodat niemand zich gedwongen voelt om iets te doen wat hij niet belangrijk vindt – zoals toen je moeder vond dat je moest gaan bewegen in plaats van achter de computer te zitten.

Daarom moet je er samen over praten, en het hebben over de voordelen ervan.

Je collega's hebben ongetwijfeld verschillende percepties van ergonomie, die meestal gebaseerd zijn op hoe ze zich voelen. Er zijn er die nooit echt pijn ervaren, en dan zijn er die al klachten hebben. En dan zijn er nog mensen die wel pijn hebben, maar dat niet echt meer merken, omdat het voor hen normaal geworden is.

Hoewel het misschien lijkt alsof pijn een individueel probleem is, kan het al snel een algemeen probleem worden. Slechte ergonomie kan leiden tot een hoger ziekteverzuim, en dat heeft weer gevolgen voor collega's, die dan uiteindelijk meer taken op hun bord geserveerd kunnen krijgen.

Goede ergonomie op kantoor betekent ook goed management

Natuurlijk moet ook het management erbij betrokken worden. Als zij niet degenen zijn die het initiatief nemen om de ergonomie op kantoor te verbeteren, dan is de kans groot dat ze niet beseffen wat de winst voor het hele bedrijf zal zijn.

Net zoals ze waarschijnlijk ook niet beseffen hoeveel mensen pijn hebben als gevolg van kantoorwerk.

Wist je dat:
dat maar liefst 54% van de kantoorwerkers spierpijn ervaaart.
Bron: een rapport van SINTEF en een Scandinavische enquête onder 4000 respondenten.

Een goede plek om te beginnen is te achterhalen hoe groot het probleem op je werkplek is. Samen met je manager en een verantwoordelijke voor de werkomgeving kun je een werkplekbeoordeling of een welzijnsenquête laten opstellen die het probleem in kaart kan brengen.

Als je weet hoeveel mensen er nu getroffen zijn, weet je ook beter hoe je het beste kunt ingrijpen. Want goede ergonomie is meer dan alleen de juiste bureaustoel.

New call-to-action

Doorbreek de slechte gewoonten

Naast de juiste fysieke omgeving om kantoorwerk te verrichten, zoals een stoel, een tafel, een toetsenbord, een muis en een scherm, moeten er ook goede gewoonten op de werkplek worden ingevoerd.

Te veel mensen zitten de hele dag achter de computer, en eten daar misschien zelfs hun lunch. Dat zorgt niet voor de afwisseling en beweging die belangrijk is.

Samen met het management moet je nagaan hoe je de slechte gewoonten kunt doorbreken, zodat je overdag meer kunt bewegen.

Lees ook: Voorkom blessures en bespaar geld: het resultaat van een ergonomisch verantwoorde werkplek

Misschien kun je sommige vergaderingen lopend of staand doen (buiten als het mooi weer is). Misschien kun je op kantoor rek- en strekoefeningen doen. Misschien geven jij en je collega's er de voorkeur aan om op te staan en een beetje rond te lopen als jullie telefoneren, en daarom zou het een idee naar de directie toe kunnen zijn om een "telefoon-vergaderkamer" in te richten, waar je heen kunt gaan om te praten, zodat je je collega's niet stoort.

 

De eenvoudige dingen die je zelf kunt doen voor een goede ergonomie op kantoor:

  • Sta op van je computer en ga met je collega's praten in plaats van een e-mail te sturen.
  • Haal je koffie zelf, of ga met je collega's mee, in plaats van dat zij hem naar je toe brengen.
  • Plan je pauzes zo in dat je ze niet vergeet, en spreek eventueel af om dat samen met je collega's te doen.
  • Ga altijd lunchen, en eet niet achter de computer terwijl je werkt.
  • Praat openlijk met je collega's als je klachten hebt. Het is geen taboe om pijn in de nek of schouders te hebben, en het zou ook niet normaal moeten zijn.
Ergonomie

De voordelen van een gecentreerde muis

Ergonomie

Het verband tussen ziekteverzuim en ergonomie

Ergonomie

Hoe een gecentreerde muis je kan helpen ziekteverzuim terug te dringen