« Terug naar de blog
Ergonomie

Ergonomie op kantoor: zo zet je het op de agenda

Ergonomie vermindert ziekteverzuim en zorgt voor een betere werkomgeving.

Voorkomen is beter dan genezen. In feite is het het beste om ergonomie op de agenda te zetten voordat er problemen ontstaan. Een goede werkhouding en uitrusting zijn niet alleen belangrijk bij het tillen van zware voorwerpen; ze zijn net zo belangrijk bij zittend werk.

Ergonomie zal waarschijnlijk niet het coolste onderwerp zijn dat je ooit zult behandelen. Misschien omdat het je een beetje doet denken aan al die keren dat je moeder zei dat je goed moest zitten, je rug recht moest houden en buiten moest gaan spelen in plaats van achter de computer te zitten. Instinctief wil je gewoon niet dat je moeder gelijk heeft.

Maar ze had gelijk. En om die reden – en een aantal andere – is het zaak om ergonomie op kantoor op de agenda te zetten.

Lees ook: Voorkom pijn in de pols tijdens kantoorwerk

Ergonomie op kantoor is een gezamenlijk project

Ergonomie op kantoor moet een gezamenlijk project zijn binnen je organisatie. Iedereen moet er deel van uitmaken, zodat niemand zich gedwongen voelt om iets te doen wat hij of zij niet belangrijk vindt. Zoals toen je moeder vond dat je moest bewegen in plaats van achter je computer te zitten.

Daarom moet je er samen over praten en de voordelen ervan bespreken.

Je collega's hebben ongetwijfeld verschillende percepties van ergonomie. Meestal zijn die gebaseerd op hoe zij zich voelen. Er zijn collega's die nooit echt pijn ervaren en er zijn collega's die al klachten hebben. En dan zijn er nog mensen die wel pijn hebben maar dat niet meer echt merken omdat het voor hen normaal geworden is.

Hoewel het misschien lijkt alsof pijn een individueel probleem is, kan het al snel een algemeen probleem worden. Slechte ergonomie kan leiden tot een hoger ziekteverzuim. Dat heeft weer gevolgen voor collega's die uiteindelijk meer taken op hun bord geserveerd kunnen krijgen.

Goede ergonomie op kantoor betekent ook: goed management

Natuurlijk moet het management betrokken worden bij goede ergonomie op kantoor. Als zij geen initiatief nemen om de ergonomie op kantoor te verbeteren, is de kans groot dat ze niet beseffen wat de winst voor het hele bedrijf zal zijn.

Net zoals ze waarschijnlijk ook niet beseffen hoeveel mensen pijn hebben als gevolg van kantoorwerk.

Wist je dat:
maar liefst 54% van de kantoorwerkers spierpijn ervaart?
Bron: een rapport van SINTEF en een Scandinavische enquête onder 4000 respondenten.

Een goed startpunt is achterhalen hoe groot het probleem op je werkplek is. Samen met je manager en een verantwoordelijke voor de werkomgeving kun je een werkplekbeoordeling of een welzijnsenquête laten opstellen die het probleem in kaart brengt.

Als je weet hoeveel mensen nu last hebben, weet je ook beter hoe je het beste kunt ingrijpen. Want goede ergonomie is meer dan alleen de juiste bureaustoel.

New call-to-action

Doorbreek slechte gewoonten

Naast de juiste fysieke omgeving om kantoorwerk te verrichten, zoals een stoel, een bureau, een toetsenbord, muis en een scherm, is het ook zaak ook goede gewoonten op de werkplek te introduceren.

Te veel mensen zitten de hele dag achter de computer en eten daar misschien zelfs hun lunch. Dat zorgt niet voor de afwisseling en beweging die juist zo belangrijk is.

Samen met het management kun je bespreken hoe je deze slechte gewoonten kunt doorbreken, zodat iedereen overdag meer beweegt.

Lees ook: Voorkom blessures en bespaar geld: het resultaat van een ergonomisch verantwoorde werkplek

Misschien kun je sommige vergaderingen lopend of staand doen. Buiten bijvoorbeeld, als het mooi weer is. Misschien kun je op kantoor rek- en strekoefeningen doen. Misschien geven jij en je collega's er de voorkeur aan om rond te lopen als jullie telefoneren. Daarom zou het een idee naar de directie toe kunnen zijn om een "telefoon-vergaderkamer" in te richten. Hier kun je dan heen gaan om te praten zonder dat je je collega's stoort.

 

De eenvoudige dingen die je zelf kunt doen voor een goede ergonomie op kantoor:

  • Sta op van je computer en loop naar je collega's toe, in plaats van ze een e-mail te sturen.
  • Haal je koffie zelf of ga met je collega's mee, in plaats van dat zij de koffie naar je brengen.
  • Plan je pauzes zo in dat je ze niet vergeet en spreek eventueel af om dat samen met je collega's te doen.
  • Ga altijd lunchen en eet niet achter je computer.
  • Praat openlijk met je collega's als je klachten hebt. Het is geen taboe om pijn in je nek of schouders te hebben, en het zou ook niet normaal moeten zijn.
Ergonomie

Thuiswerken: dit zijn de regels die je moet weten

Ergonomie

De voordelen van een gecentreerde muis

Ergonomie

Het verband tussen ziekteverzuim en ergonomie